Daag echt élke leerling uit met Pegasus novus

Differentiatie in het leerwerkboek

Woordenschat
In de woordenlijst worden de meest frequente woorden vet gemarkeerd. Als leerkracht kun je ervoor opteren om meer aandacht te besteden aan de studie van deze woorden, waarvan het aantal ook vooropgesteld wordt door het leerplan.

Taalstudie
Afhankelijk van de beschikbare tijd en de interesse van je leerlingen kun je de taalstudie die niet tot de leerinhouden van het leerplan behoort op twee manieren behandelen:

  • vanuit de leestekst in de rubriek Videsne?: samen met je leerlingen bestudeer je de voorbeelden die in de tekst voorkomen. De leerstof wordt niet verder ingeoefend.
  • in een plusles: je besteedt aan de taalstudie een aparte les en oefent dit ook grondig in. De titel van deze les is blauw gemarkeerd.

Lectuur

  • Ieder caput bevat twee teksten die bedoeld zijn om zelfstandig te lezen (leestekst 3 en 4). Deze teksten verschillen van elkaar in moeilijkheidsgraad, inhoud en opzet. Leestekst 3 is een eenvoudigere tekst, met kortere tekst­regels en voorzien van heel wat visualisatie. Deze tekst is bedoeld als com­prehensible input en zet maximaal in op leesplezier. Leestekst 4 is moeilijker qua inhoud en wordt minder ondersteund door visualisatie. Sterkere lezers vinden in deze tekst meer uitdaging.
  • Bij elke tekst worden verschillende soorten vragen gesteld, waarbij de vraagstelling appelleert aan verschillende lezerstypes en leerstijlen.
    - Top-down lezers krijgen grammaticale ondersteuning door de hulpvraagjes.
    - Bottom-up lezers helpen we om het overzicht te bewaren via overkoepelende begripsvragen onder de tekst.
  • De blauw gemarkeerde plusvragen zijn open vragen: het antwoord hierop staat niet letterlijk in de tekst te lezen. Leerlingen worden uitgenodigd om na te denken over het verdere verloop van de tekst, over de diepere betekenis … Af en toe wordt gevraagd om informatie op te zoeken of om te actualiseren.

Differentiatie op Pelckmans Portaal

Cultuur

  • Leerlingen die de cultuur graag zelfstandig en op eigen tempo verkennen, vinden op Pelckmans Portaal een digitale cultuurexploratie.
  • Digitale cultuuropdrachten helpen de leerling om te controleren of hij/zij de inhoud van de cultuurles juist heeft begrepen.

Woordenschat

  • De woordentrainer helpt leerlingen om woordenschat te studeren en te herhalen.
  • Digitale woordenschat­oefeningen helpen je leerlingen om de woordenschat te onthouden.

Taalstudie

  • Leerlingen kunnen hun theorie inoefenen met de kaderoefeningen.
  • Leerlingen kunnen de driloefeningen uit het leerwerkboek opnieuw maken met de digitale spiegeloefeningen.

  • Leerlingen vinden voor elk grammaticaal item digitale remediërings­oefeningen en verdiepingsoefeningen.

Lectuur
De vierde leestekst wordt aangeboden als digitaal lezen. De leerling kiest hierbij zelf welke hulp hij/zij nodig heeft.

Homo ludens
De blauwe spelkaartjes zijn moeilijker dan de oranje: leerlingen moeten zelf een Latijnse zin vormen.

Verdiepingsopdrachten
Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zijn er verdiepings­oefeningen woordenschat en taalstudie op een kopieerfiche voorzien.

Test jezelf
Op het einde van elk caput is een digitale ­controletoets voorzien.

Over Pelckmans

Pelckmans uitgevers maakt educatieve, algemene en professioneel-wetenschappelijke uitgaven en verzorgt opleidingen. Door vernieuwing, expertise en passie voor ons vak te delen, bouwen we aan de uitgeverij van de toekomst.

Neem contact met ons op

Vul onderstaande formulier in voor meer informatie of bezoek onze website.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel dit magazine

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in publicaties

Vul een zoekterm in om op te zoeken
Vul minimaal 3 karakters in.